luni, 13 iunie 2011

nicolae steinhart

Dăruind vei dobândi

Orb, neghiob şi strâmt la minte, cum mă aflu, n-am fost totuşi atât de stupid şi de neştiutor încât să cred că Hristos ne cere să dăm din prisosul nostru: asta o fac doar şi păgânii. Am fost însă îndeajuns de nepriceput şi de rătăcit în beznă spre a cugeta – ceea ce pare întru totul conform cu învăţătura creştină – că ni se cere să dăm din puţinul nostru. Ba am şi mers până la a mă învoi cu ideea că din pilda celor doi bani aruncaţi de femeia văduvă în cutia darurilor (Marc. 12, 41-44; Lc. 21, 1-4) reiese îndemnul de a da tot ce avem, toată avuţia noastră.
A fost nevoie să nimeresc a citi, acum câtva timp, un text al poetului francez Henri Michaux (1899-1988) pentru a înţelege, cutremurându-mă, înfiorându-mă, că Hristos ne cere cu totul altceva. Şi anume: să dăm ceea ce nu avem.
Orb, neghiob şi strâmt la minte ce am fost. Şi ferecat în chingile bunului simţ celui mai lamentabil. Cum de mi-am putut închipui că Hristos – Dumnezeul care a primit să Se întrupeze şi să moară pe cruce aidoma celui mai nefericit şi mai ticălos dintre muritori, ne va cere să dăm din prisosul ori puţinul avutului nostru ori chiar avutul acesta întreg? Cum de ne-ar fi chemat la acţiuni atât de simple, de aparţinătoare lumii acesteia, de posibile adică! Paul Claudel nu ni-L definise oare pe Dumnezeu atribuindu-I grăirea: De ce vă temeţi? Sunt imposibilul care vă priveşte.
Hristos, aşadar, aceasta chiar ne cere: imposibilul – să dăm ce nu avem.
Dar să-l ascultăm pe Michaux: în mănăstirea unde ar dori să fie primit se prezintă un candidat la călugărie. Îi mărturiseşte stareţului: să ştiţi, Părinte, că nu am nici credinţă nici lumină nici esenţă nici curaj nici încredere în mine şi nici nu pot să-mi fiu mie însumi de ajutor iar altora cu atât mai puţin; nimic nu am.
Firesc ar fi fost să fie de îndată respins. Nu aşa însă. Ci stareţul (abatele, zice poetul francez) îi răspunde: Ce-are a face! Nu ai credinţă, nu ai lumină; dându-le altora, le vei avea şi tu. Căutându-le pentru altul, le vei dobândi şi pentru tine. Pe fratele acesta, pe aproapele şi semenul tău eşti dator să-l ajuţi cu ce nu ai. Du-te: chilia ta e pe coridorul acesta, uşa a treia din dreapta.
Nu din prisosul, nu din puţinul tău, ci din neavutul tău, din ceea ce îţi lipseşte. Dăruind altuia ce nu ai – credinţă, lumină, încredere, nădejde – le vei dobândi şi tu.
“Trebuie să-l ajuţi cu ceea ce nu ai.”
“Dând ce nu ai, dobândeşti şi tu, cel gol, cel pustiit, cele ce-ţi lipsesc.”
“Cu ceea ce crezi că nu ai, dar care este, care va fi în tine.
Mai adânc decât adâncul sinei tale. Mai tăinuit, mai înfăşurat, mai limpede, izvor năvalnic care circulă fără oprire, chemând, îmbiind la părtăşie.”
Da, numai aşa putea vorbi un slujitor al lui Hristos, al Celui tainic: paradoxal (precum întotdeauna ne-a învăţat: de vrei să cârmuieşti, slujeşte; de vrei să fii înălţat, smereşte-te; de vrei să-ţi mântuieşti sufletul, pierde-l pentru Mine; de vrei să-ţi recâştigi nevinovăţia, recunoaşte-te vinovat) şi uluitor (de vei da ce nu ai vei dobândi ceea ce ai dăruit altora).
Nicăieri, în afară de Evanghelii, nu cred să se fi vorbit mai răspicat şi mai creştineşte decât în micul poem al lui Michaux care mi-a stârnit stupefacţia şi entuziasmul. Poate în unele fragmente din Fraţii Karamazov şi Demonii, poate Cervantes făurindu-l pe El nuestro Señor Don Quijote, El Christo español, poate Albert Camus în textul despre Oscar Wilde (intitulat Artistul în puşcărie) şi despre mergerea către Hristos nu prin suferinţă şi durere (cale bună, inferioară totuşi) ci prin exces de fericire şi în clipe de euforie (cale superioară). Nicăieri nu cred că vreun poet ori prozator să fi vorbit mai de aproape de Cel neapropiat.
Dând ceea ce nu avem dobândim prin ricoşeu ceea ce – cu nemaipomenită sfruntare – ne-am încumetat a dărui altuia. Lecţia e valabilă pentru orice creştin, cleric sau mirean. Pentru monah îndeosebi. Să nu se îngrijoreze, să nu se sperie, să nu se frământe călugărul care îşi simte lăuntrul deşart, bântuit de neîncredere şi slăbiciune, cuprins de întuneric şi secetă; să nu ia câtuşi de puţin aminte la acestea toate. Ispite ale deznădejdii, netrebnice şiretenii ale celui rău şi uscat. Să dea celor care vin la el – în chilia lui, în grădina mănăstirii, pe cerdacul arhondaricului, la uşa altarului – ca să afle credinţă, întărire, lumină şi o brumă de speranţă – ceea ce ei aşteaptă de la el şi ceea ce el prea bine ştie că în clipa aceea se poate întâmpla să nu aibă. Să le dea. Şi, dându-le, se vor răsfrânge şi asupră-i, se va milui şi el din pomana făcută altuia.
“Dând din lumina pe care nu o ai, o vei avea şi tu.”
Nu cumva prin cuvintele lui Michaux ni se lămureşte mai în adâncime textul de la Matei 25 despre Înfricoşata Judecată? Nu cumva cei buni au dat însetatului din apa de care şi ei duceu lipsă; înfometatului din hrana pe care nu o aveau; celui gol, haina după care şi ei jinduiau?…
Secretul vieţii călugăreşti se arată a fi: să îndrăzneşti a da ceea ce vremelnic se întâmplă să-ţi lipsească. Iată paradoxul creştin în toată plinătatea, splendoarea şi virtutea lui. Dar iată şi făgăduinţa uluitoare: dând ceea ce nu ai, dobândeşti ce ai ştiut să dai din golul fiinţei tale. Darul suprafiresc se reflectă asupră-ţi, se întoarce la tine ca un bumerang, ca o rază de lumină proiectată de oglindă – şi te învăluieşte, te împlineşte, te covârşeşte.
Desigur. Nici că se putea altminteri! Cum oare am putut gândi măcar o clipă – necum ani de zile – că Hristos doreşte să dăm din ce avem: prisosul, puţinul, totul! Mare ispravă, destoinică scofală! prea omenească, sărmană, jalnică treabă! Altceva ni se cere: ce pare a fi cu neputinţă. Altceva ni se făgăduieşte: ceea ce nu-i de conceput şi de crezut!
Să piară de la noi, călugării, orice spaimă, nesiguranţă, sfială, teamă de făţărnicie: călugărul e menit a da altora credinţă şi lumină măcar de-i vor lipsi lui vreme mai scurtă ori mai lungă. Chiar de se află în criză de acedie. Chiar dacă s-a făcut vinovat de slăbirea avântului şi statorniciei monahale.
Va putea oare? Va fi în stare a săvârşi minunea? Desigur, dat fiind că este din ceata celor despre care Hristos a spus că “ei nu sunt din lume, precum şi Eu nu sunt din lume” (Ioan 17, 16). Şi iarăşi: “Dar nu numai pentru aceştia Mă rog, ci şi pentru cei ce vor crede în Mine, prin cuvântul lor” (Ioan 17, 20). Iar la Faptele Apostolilor (20, 35) Pavel aşijderea grăieşte: “Trebuie să ajutaţi pe cei slabi şi să vă aduceţi aminte de cuvintele Domnului Iisus, căci el a zis: Mai fericit este a da decât a lua.”
În adevăr, dând peste fire, luăm har peste har. Cel slab, prin urmare, să rostească: dă-mi, Doamne, când sunt descumpănit şi gol, voinţă şi neruşinare ca să pot da din ceea ce nu am. Iar Tu fă ca darul acesta al meu – paradoxal, absurd şi îndrăzneţ – să se întoarcă asupră-mi prin mila Ta care socoteşte înţelepciunea oamenilor drept nebunie şi adagiul “Nemo dat quod non habet” aramă sunătoare şi chimval zăngănitor. Tu care ceri numai imposibilul şi făptuieşti numai ce mintea omenească nu poate să priceapă.

rugaciuni

RUGACIUNI DE MULTUMIRE

RUGA DE MULTUMIRE
"Facutu-s-a pantecele tau masa sfanta, avand cereasca paine pe Hristos Dumenzeul nostru, dintru Care tot cel ce mananca nu va muri, precum a zis Hranitorul tuturor, Nascatoare de Dumnezeu.

Darurilor tale fa-ne pe noi vrednici, Nascatoare de Dumnezeu Fecioara, trecand cu vederea greselele noastre si daruind vindecare celor ce iau credinta, binecuvantarea ta, Preacurata.

Cuvine-se cu adevarat sa te fericim pe tine Nascatoare de Dumnezeu, cea pururea fericita si binecuvantata si Maica Dumnezeului nostru.

Ceea ce esti mai cinstita decat serafimii si mai slavita fara de asemanare decat serafimii, care fara stricaciune pe Dumnezeu Cuvantul ai nascut, pe tine, cea cu adevarat Nascatoare de Dumnezeu, te marim.”
Amin
 

IERTARE

DOAMNE, iarta-ma, nu ma judeca dupa slabiciunea si rautatea mea, ci dupa bunatatea TA !Ca un om am gresit, ca un DUMNEZEU, IARTA-MA!


Iti multumesc,Doamne

O,Doamne,Te rog,in multa mila Ta,priveste catre noi,Te rog,ajuta-ne intr-un fel...Tu stii ce iti cer...Tu stii ce e bine,ajuta-ne sa fim impreuna,aproape,daca asta iti va fi voia,iar daca nu e soarta noastra sa fim impreuna,ajuta-ne sa nu ne mai chinuim asa.Doamne,fie voia Ta!
Iti multumesc,Doamne ca mi l-ai dat,ca prin el Te-am cunoscut pe tine,si ca prin Tine l-am cunoscut pe el...iubeste-ne,Doamne la fel mereu,iarta-ne greselile,si adu-ne in fiecare zi pe drumul Tau,in lumina.


Rugăciune către Maica Domnului


Prea Curată Maică, Pururea Fecioară,
Sufletul din mine nu-l lăsa să moară,
Ci revarsă, Sfântă, peste el, de sus,
Mila Ta cea mare, mila lui Iisus!…
Îngeri împrejuru-mi fă să se adune,
Să-mi arate calea către cele bune,
Să-mi îndrepte paşii pe cărarea milei,
La-nceputul nopţii, la-nceputul zilei!…
Să gonească toate duhurile rele,
Ce pândesc în drumul viţuirii mele,
Bietului meu suflet să-i dea viaţă nouă,
Să răsfrângă cerul ca un bob de rouă!…
Frânt de umilinţe, cu adânci suspine,
Sufletul la tine vine să se-nchine:
Mila Ta din ceruri peste el coboară,
Maică Prea Curată, pururea Fecioară!


 Vasile Militaru

maica domnului


Adăugaţi o legendă

icoane cu iisus hristos


duminică, 5 iunie 2011

am preluat ceva foarte frumos dintr-un blog special

Cred in Dumnezeu,
Cred ca nimic nu e intamplator in viata,
Cred ca singura revolutie adevarata e cea interioara,
Cred ca fericirea te face de succes,
Cred ca cu totii una suntem,
Cred ca credinta muta muntii,
Cred ca viata va fi mai buna daca tu devii mai bun,
Cred ca scopul vietii este evolutia,
Cred ca dragostea e cea mai puternica energie din univers,
Cred ca gandurile devin realitate,
Cred ca nimic nu e imposibil,
Cred ca tu esti minunat,
Cred ca tu esti creator,
Cred ca tu alegi,
Eu nu cred, eu STIU!

sâmbătă, 28 mai 2011

DUMINICA TRISTA








Protagonistul piesei este componistul Rezső Seress (pe numele său adevărat Rudi Spitzer) născut la Budapesta în anul 1889 şi decedat în 1968, tot la Budapesta, autorul a numeroaselor şlagăre maghiare din perioada interbelică.

Deşi a compus un mare număr de serenade, romanţe şi cântece, Rezső Seress nu cunoştea notele muzicale şi la pian cânta numai cu o singură mână. Melodiile sale, devenite foarte populare, au fost notate pe partituri de către studeţii Conservatorului sau de colegii muzicieni.

Viaţa lui Seress a urmat un curs specific. Adolescent fiind, s-a alăturat trupei unui circ ambulant, unde a devenit acrobat la trapez. După ce îşi revine din urmările unui accident aproape fatal, se înscrie la şcoala de teatru a renumitei dive Rákosi Szidi. În urma studiilor activează în diferite trupe teatrale din capitală şi din provincie – cu suficient succes artistic, dar mai puţin material.

Cariera sa muzicală porneşte tot din această sferă: uneori se aşeza la un pian amplasat în faţa teatrului şi fredona diverse melodii, acompaniindu-se, pentru a atrage astfel oamenii la teatru. Treptat i se alătură o orchestră, începe să compună lucrări proprii, iar aceste compoziţii încep să devină cunoscute, populare, unele ajungând chiar şlagăre.

În urma succesului melodiilor sale, Seress este angajat pianist într-un local, existenţa sa materială devenind stabilă. Compoziţiile sale apar pe discuri şi sunt editate în reviste. În deceniul dintre anii 1923-1933 compune nu mai puţin de şaizeci de cântece şi scrie versuri pentru vreo patruzeci de melodii ale altor compozitori.

Se căsătoreşte cu una dintre cele mai frumoase femei ale Budapestei din acea epocă, Helén, o creştină care, după ce a divorţat de un ofiţer de dragul compozitorului evreu, devine partenera fidelă a lui Seress pe tot parcursul vieţii pline de dificultăţi a acestuia.

În 1935 se lansează melodia Duminică tristă, care devine vestită mai ales prin faptul că partitura muzicală a cântecului este găsită în preajma mai multor sinucigaşi, presa denumind-o chiar “imnul sinucigaşilor”. Cu o rapiditate uluitoare melodia devine cunoscută în toată Budapesta, de unde este numai un pas până a se impune ca şlagăr mondial. Piesa este interpetată de cei mai populari cântăreţi maghiari, a căror prestaţie este urmărită cu mare interes de un public multinaţional. În cartea pentru vizitatori a lui Seress îşi lasă autograful Toscanini, Luchino Visconti, Spencer Tracy, John Steinbeck, Prinţul de Wales, şahinşahul Iranului Reza Pahlavi, Louis Armstrong şi Benjamino Gigli. Otto Klemperer a notat deasupra semnăturii sale: "Nu este muzician – este doar un geniu."

În pofida renumelui mondial, Rezső Seress rămâne un tip modest, fără pretenţii, care este mulţumit cu viaţa lui de zi cu zi. În anul 1941, când legile contra evreilor se aplică din ce în ce mai sever, este luat la muncă silnică, unde, datorită condiţiilor inumane, îşi pierde un rinichi. Se întoarce în 1945 şi îşi reia activitatea de pianist de bar.

Renumele mondial i-ar oferi posibilitatea de emigrare, dar Seress se simte legat de mediul său. Rămâne la Budapesta, deşi din 1949 cântecele lui ajung pe lista neagră, fiindu-i interzisă activitatea de compozitor. După revoluţia din 1956 condiţiile se mai schimbă, interdicţiile sunt suspendate, dar modificările tehnice din industria şlagărelor şi schimbarea gusturilor muzicale duc la devalorizarea compoziţiilor sale.

În anul 1968 cade pe fereastra apartamentului, probabil nu accidental.

Piesa de teatru a lui Péter Müller, care prezintă viaţa lui Rezső Seress, are acţiunea plasată în “lumea de dincolo”, în perioada de după trecerea în nefiinţă a personajelor. Rezső şi Helén propun un joc, un spectacol, prin care parcurg în propria lor memorie – şi în faţa spectatorilor – cele mai importante momente ale vieţii deja petrecute. Chelnerul, fostul coleg de local al pianistului –    printr-o multiplicare teatrală inedită – le devine partener de joc şi joacă, întruchipând toate celelalte personaje care au figurat în momentele cruciale ale carierei  lui Seress.

În felul acesta publicul spectator ajunge să fie martor al evenimentelor majore din viaţa componistului, ascultând cele mai importante dintre faimoasele şlagăre ale geniului care a fost  Rezső Seress.